Stelling: Logisch dat ouderen niet doorstromen

De doorstroming op de woningmarkt stokt omdat ouderen in hun eengezinswoning blijven zitten. Slechts 2% is bereid te verhuizen, zo blijkt uit onderzoek. Een appartement vinden ze vaak te duur en te klein. Hebben ze gelijk?

Source: Stelling: Logisch dat ouderen niet doorstromen

Het begint al met het woord “doorstromen”. Je koopt of huurt een huis niet met de bedoeling om “door te stromen”. Dit is ook weer zo’n tot de aangekletste nieuwe normaliteit behorend religieus toverwoord van de laatste pakweg 15 jaar om de mensen ertoe te bewegen om mobieler, flexibeler en dus consumptie- en kostenverhogender te leven. Het doel van “doorstromen” is blijkbaar om mensen over te halen om grotere, duurdere en woningen met nóg meer luxe aan te schaffen. Dat kost handenvol geld en is immers “goed voor de economie”. Ben je dus als oudere destijds gepromoveerd van flatbewoner naar bewoner van een eengezinswoning met tuintje en heb je daar ook voor gewerkt en erin geïnvesteerd (in een flatje investeer je natuurlijk niets of zo min mogelijk), vindt men nu dat die groep mensen maar weer vrijwillig moet degraderen omdat men de bevolkingsgroei niet kan of wil beperken. Het creëren van schaarste heeft een prijsopdrijvend effect. Hef je die schaarste op, dalen vraag en prijs. En dat is “niet goed voor de economie”… -DGZ-